Wegbergin Duitsland

Wegberg in Duitsland

Ontdek Wegberg

Ontdek de Duitse stad Wegberg dat net over de grens ligt in het Maas-Swalm-Nette gebied. Laat je verrassen door de prachtige molens die gemakkelijk wandelend of per fiets te zien zijn. Wegberg bestaat uit 40 stadsdelen, heeft een oppervlakte van ca. 84 km² en bijna 30.000 inwoners. De huidige naam 'Wegberg' stamt uit de 14de eeuw. De stad dankt haar naam aan de plek van de stad aan een oude Romeinse weg. In en om Wegberg liggen diverse kasteel- en vestingwerken (motten), deels nog intact, deels als ruïne of slechts te herkennen op basis van terreinveranderingen. Dit zijn de stille getuigen die laten zien dat de omgeving rondom Wegberg eens een kruispunt van oorlogs- en roofzuchtige uitstapjes was.

Molenstad Wegberg

Wegberg heeft de naam Molenstad en is de toegangspoort tot Nationaal Park De Meinweg. In de enige nog werkende oliemolen in Noordrijn-Westfalen met het molenmuseum wordt het oude ambacht nog beoefend. Rondleidingen in en rondom Wegberg zijn te boeken via deze pagina

Zes van de veertien historische watermolens in en rond de stad zijn in de afgelopen jaren liefdevol gerestaureerd en herbergen een restaurant met een gevarieerde keuken voor alle smaken. De Aldeberg motte is een van de best bewaarde middeleeuwse vestingen in het Rijnland. Hiernaast ligt de Raky-vijver, waar talloze diersoorten leven.

Watermolen in de Duitse stad Wegberg

Wandelen en fietsen in en rondom Wegberg

Een knooppuntensysteem met bewegwijzerde fiets- en wandelpaden leid je door het idyllische dal van de molens. In een vlak landschap wijzen ze je gemakkelijk de weg en brengen je snel naar de toeristische bestemmingen. Drie molentoeren starten in het centrum van de stad aan de Wegberger molen en voeren je langs rivieren en beken door een bosrijke omgeving naar de watermolens. Tijdens de Wegberg-molentocht ontdek je oude olie- en graanmolens langs romantische vijvers en beekjes.

man zit op de fiets terwijl de hond ernaast rent in Wegberg

De Grenzlandring - ooit het snelste racecircuit ter wereld

De Grenzlandring werd in 1939/1940 om strategisch- militaire redenen gebouwd. Het is een 9 km lange ringweg die na de Tweede wereldoorlog internationaal aanzien kreeg in het racen. De Grenzlandring was in die tijd het snelste racecircuit ter wereld. Na een zwaar ongeluk in 1952 eindigde het racen op dit circuit abrupt. Tegenwoordig dient de Grenzlandring als normale ringweg maar de structuren van het oude racecircuit zijn nog steeds zichtbaar!

Stockfoto van asfalt op een ovaal race circuit

Golfen in Wegberg

In Wegberg liggen twee 18-holes golfbanen. Golfen betekent niet alleen frisse lucht en natuurbeleving, maar bovenal fysieke gezondheid en mentale balans. Je kunt een balletje slaan bij Golfclub Schmitzhof in Wegberg-Merbeck en bij Golfclub Wegberg-Wildenrath in de gelijknamige plaats.

Golfbal ligt op de rand van de hole

Evenementen

Talrijke evenementen laten een moderne en levendige stad zien. Van de muzieklente, tot de cultuurzomer en de stad- en schutterijfeesten in de dorpen. Er is een interessant programma voor elke leeftijdsgroep. Vanaf half november is de Rathausplatz met een schaatsbaan en een kleine kerstmarkt zeven weken lang een attractie en een ontmoetingsplaats voor jong en oud.

Trommelaars banen zich een weg door de mensenmassa tijden het Stadtfest in Wegberg

Stad Wegberg
Tourist Information