Asperges

Superfood uit Limburg

Witte Limburgse asperges op bord geserveerd met rose zalm

Limburg, land van asperges

De asperge is een bijzonder streekproduct waar Limburg met recht trots op is. Deze speciale groente werd al zo'n 5000 jaar geleden gegeten in Egypte. Vanaf de jaren 50 van de twintigste eeuw worden asperges in ons land, met name in Limburg, geteeld. Ze worden ook wel 'Koningin der Groente', 'het Witte Goud' en 'de Parel van het Land' genoemd. Asperges zijn niet alleen lekker, ze zijn ook nog eens heel erg gezond en caloriearm. Met recht is deze groente dus 'Superfood' uit Limburg.

Points d'amour

Asperges zitten boordevol vitaminen en mineralen en zijn daardoor supergezond. Maar wist je ook dat asperges bekend staan als afrodisiacum? Vanwege haar opwekkende eigenschappen werden de blanke stengels aan het Franse hof ook wel Points d’amour genoemd...

Aspergeweekend of -midweek

Wil je lekker een paar dagen weg om van het voorjaar te genieten? Kom naar Limburg tijdens het aspergeseizoen en profiteer optimaal van onze asperge-arrangementen. Ontdek het land van de asperge op de fiets, te voet of met de auto. Dwars door het Limburgse landschap zie je overal de aspergebedden liggen en staan de fruitbomen schitterend in bloei. Geniet extra van de Limburgse sfeer en ambiance, in je pas gescoorde lente-outfit van Designer Outlet Roermond. Proef de heerlijke smaak van deze culinaire lekkernij in één van de vele restaurants die Limburg rijk is.  Genoeg te ontdekken en te beleven voor de échte liefhebber.

Arrangementen

Bord langs de weg waarop staat 'dagelijks verse asperges'

Aspergeroutes

Door heel Limburg zijn verschillende aspergeroutes uitgezet, waarbij je langs verschillende aspergevelden fietst. Wist je dat er in het Limburgse Peel gebied het grootste aanbod van het 'witte goud' is te vinden?  De velden herken je aan het aparte streeppatroon van opgehoogde aarde waar al vroeg in de ochtend de asperges worden gestoken. Tijdens het aspergeseizoen kun je op diverse plekken langs de routes verse asperges kopen bij de karakteristieke kraampjes. Zo kun je ook thuis nog genieten van deze heerlijke, Limburgse streekproducten.

Routes in Limburg

Aspergekraampjes bij Rothenbach

Treintrips: Asperges en fietsen - Vier routes, één heerlijk voorjaar!

Stap op de trein en geniet van het Limburgse aspergeseizoen met vier prachtige fietsroutes. Vertrek vanuit de treinstations in: Roermond, Weert, Venray, Swalmen of Reuver en verken de langgerekte aspergevelden, pittoreske dorpjes en prachtige natuur.

Naar de treintrips

Arriva Trein Limburg

Culinaire stengels

Asperges eten doe je natuurlijk in Limburg. De culinaire stengels staan vanaf begin april tot en met 24 juni (de naamdag van St. Jan) op de menukaart in Limburg. Eet tijdens het aspergeseizoen deze Limburgse lekkernij in een van de vele restaurants en eetgelegenheden die hun eigen culinaire versie van dit Limburgse streekproduct klaarmaken. Bekijk ons overzicht van restaurants in Limburg waar je lekker asperges kunt eten. Wil je thuis genieten van de lekkerste asperge-gerechten? Bekijk dan onze eenvoudige én heerlijke asperge recepten.

Overzicht van restaurants in Limburg

Opgediende aspergesoep

Aspergewinkels en verkooppunten

Niet alleen langs de verschillende aspergeroutes vind je verkooppunten waar je verse asperges kunt kopen, ook bij veel boerderijwinkels in Limburg zijn asperges verkrijgbaar. Tijdens het aspergeseizoen van april tot eind juni zijn hier de echte Limburgse asperges te koop. Tip: wrijf de witte stengels tegen elkaar aan. Hoor je een een piepend geluid? Dan weet je dat de asperges vers zijn!

Boerderijwinkels en verkooppunten

Verse asperges te koop langs de weg bij Rothenbach

Asperge receptenwedstrijd

Spring in de keuken en daag je smaakpapillen uit met Limburgse asperges! Doe mee aan onze asperge receptenwedstrijd en deel jouw unieke asperge-experimenten met ons. Laten we er samen voor te zorgen dat de heerlijke smaak van Limburgse asperges dit seizoen overal te proeven zal zijn.  Ga voor die culinaire roem en deel jouw geheim recept met ons!

Klik voor wedstrijd

Verse Limburgse Asperges in een bak

Asperge-evenementen

Een bezoek aan een asperge-evenement tijdens het aspergeseizoen mag natuurlijk niet ontbreken. Bekijk het overzicht met asperge-evenementen en geniet op een bijzondere manier van het witte goud. Van een aspergediner langs het aspergeveld tot een asperge-wandeltocht. Er is van alles te beleven tijdens het aspergeseizoen.

Evenementen in Limburg

Man staat tussen de aspergevelden met asperge in zijn hand